NUNUK RAGANG, SABAH MALAYSIA ( RED BANYAN TREE )
Sokonglah laman web tempatan Sabah dengan cara mendaftar dan melibatkan diri dalam perbincangan forum Nunuk Ragang ini. Kalau bukan anda siapa lagi yang akan menyokong generasi kini? Bersama kita membina negeri Sabah yang maju dan makmur melalui perbincangan yang positif dan mudah-mudahan mampu meningkatkan minda generasi kini dan akan datang. Admin Nunuk Ragang

Kami adalah komuniti laman web yang prihatin terhadap perkembangan dan pembangunan minda rakyat Sabah secara positif demi generasi kini dan akan datang.


You are not connected. Please login or register

Pendidikan Sekolah Rendah

View previous topic View next topic Go down  Message [Page 1 of 1]

1 Pendidikan Sekolah Rendah on Fri Jun 06, 2008 4:49 pm

Admin


Admin
Admin
Adakah perbincangan berkaitan sekolah rendah yang anda fikir nak kongsikan bersama ahli-ahli Bestari di sini? Anda dialu-alukan.

View user profile http://nunukragang.forumotion.net

2 Re: Pendidikan Sekolah Rendah on Sun Jun 08, 2008 3:41 am

Jasmine


New NR Members
New NR Members
hai.... saya tulis ni pun main hentam sj kerana skrin mesej ni gelap spt malam. Ok, ttg pendidikan sekolah rendah (sebenarnya shingga pmr) ada sdh dlm link berikut. Sesiapa yg rajin dan boleh memberi sumbangan ilmu dan idea, silalah melawat forum berikut.
http://maribelajar.forumotion.com/index.htm
sesiapa yg guru2 tu marilah memberikan sumbangan kpd warga guru & murid2. Saya bukan pemilik tp setakat ingin mempromosikan forum tersebut kerana ia bagus & berguna kpd semua. Harap saya tdk memberi masalah kpd admin di sana.

View user profile http://maribelajar.forumotion.com/index.htm

3 Re: Pendidikan Sekolah Rendah on Sun Jun 08, 2008 4:47 am

Borneo


NunukRagang Moderators
NunukRagang Moderators
Terima kasih Jasmine kerana berkongsi ilmu dengan kami di sini. Memang baik semua perkongsian yang berlandaskan penjanaan kebestarian individu supaya dapat mengembangkan kecekapan ilmu. Saya telah melawati forum tersebut dan admin forum tersebut nampaknya fokus kepada subjek-subjek yang terdapat di sekolah. Bagus idea tersebut. Dalam Laman Bestari ini, kita spesifik kepada Pendidikan sekolah rendah, menengah dan IPT supaya tidak bercampur-aduk perbincangan yang difokuskan. Kita juga bercadang menambah topik yangsesuai dalam ruangan pendidikan ini mana-mana yang patut termasuk ruangan yang lain.

View user profile

4 Re: Pendidikan Sekolah Rendah on Sun Jun 08, 2008 4:24 pm

Jasmine


New NR Members
New NR Members
ya, yg bagusnya admin forum tersebut fokus utk hal2 berkaitan sekolah shj. Bagus tu... saya pun selalu juga melayarinya & memberikan apa2 sumbangan informasi. Walaupun forum pembelajaran tersebut saya nampak masih baru tp saya percaya ia berguna kpd semua guru & murid2. Bgmanapun, lagi banyak forum mungkin lebih baik.

View user profile http://maribelajar.forumotion.com/index.htm

5 Re: Pendidikan Sekolah Rendah on Sun Jun 08, 2008 5:12 pm

Borneo


NunukRagang Moderators
NunukRagang Moderators
Kalau ada masa saya akan daftar juga di sana. Bagus juga kita dapat berkongsi idea dengan forum lain supaya minda kita pun terjana dan tidak ketinggalan oleh arus jalurlebar ini. Jasmine terlibat ke dengan forum tersebut? Very Happy

View user profile

6 Re: Pendidikan Sekolah Rendah on Fri Jun 13, 2008 2:10 am

Jasmine


New NR Members
New NR Members
Borneo wrote:Kalau ada masa saya akan daftar juga di sana. Bagus juga kita dapat berkongsi idea dengan forum lain supaya minda kita pun terjana dan tidak ketinggalan oleh arus jalurlebar ini. Jasmine terlibat ke dengan forum tersebut? Very Happy
terlibat tp setakat member shj... mcm seronok juga dpt menyumbangkan sesuatu kpd murid2 sekolah.

View user profile http://maribelajar.forumotion.com/index.htm

7 Re: Pendidikan Sekolah Rendah on Fri Jun 13, 2008 2:55 am

Borneo


NunukRagang Moderators
NunukRagang Moderators
Jasmine wrote:
Borneo wrote:Kalau ada masa saya akan daftar juga di sana. Bagus juga kita dapat berkongsi idea dengan forum lain supaya minda kita pun terjana dan tidak ketinggalan oleh arus jalurlebar ini. Jasmine terlibat ke dengan forum tersebut? Very Happy
terlibat tp setakat member shj... mcm seronok juga dpt menyumbangkan sesuatu kpd murid2 sekolah.

Ya bah, kalau kita tengok sekarang, terdapat perbezaan yang ketara antara persekolahan zaman 60'an dan zaman sekarang ini. Banyak perubahan yang telah dibuat terutama pembestarian di sekolah-sekolah.


_________________
Atagak Boros Atagak Kalansanan
View user profile

8 Re: Pendidikan Sekolah Rendah on Fri Jun 13, 2008 7:09 pm

Jasmine


New NR Members
New NR Members
Borneo wrote:
Jasmine wrote:
Borneo wrote:Kalau ada masa saya akan daftar juga di sana. Bagus juga kita dapat berkongsi idea dengan forum lain supaya minda kita pun terjana dan tidak ketinggalan oleh arus jalurlebar ini. Jasmine terlibat ke dengan forum tersebut? Very Happy
terlibat tp setakat member shj... mcm seronok juga dpt menyumbangkan sesuatu kpd murid2 sekolah.

Ya bah, kalau kita tengok sekarang, terdapat perbezaan yang ketara antara persekolahan zaman 60'an dan zaman sekarang ini. Banyak perubahan yang telah dibuat terutama pembestarian di sekolah-sekolah.
ya, berlaku pembestarian sekolah2. Bgmanapun, penurunan taraf guru2 di mata ibubapa juga berlaku. Dulu, guru2 amat dihormati tetapi sekarang ini, jika ada kesilapan sj (malah, banyak ketika ianya bukan kesilapan), ibubapa tdk akan teragak2 mengambil tindakan mahkamh ke atas guru yg terlibat.

View user profile http://maribelajar.forumotion.com/index.htm

9 Re: Pendidikan Sekolah Rendah on Mon Jun 16, 2008 4:49 pm

Borneo


NunukRagang Moderators
NunukRagang Moderators
Satu perkembangan yang baik dan ketara sekarang ini ialah profesion guru sudah menjadi rebutan dan tidak lagi dipinggirkan seperti waktu dulu. Teringat saya pada satu ketika dulu seorang kawan menceritakan pengalamannya mengajar di kampung-kampung terpencil. Kata kawan tersebut jika di kampung-kampung, ibubapa memandang tinggi seorang yang bekerja sebagai polis berbanding seorang guru sekolah kerana polis ini katanya memakai pakaian seragam dan membawa senjata. Sebab itulah ibubapa di kampung memilih poilis sebagai calon menantu berbanding guru yang hanya bergaji kecil. Inilah yang diceritakan oleh kawan saya. Tapi, sekarang, kerjaya guru telah menjadi rebutan dikalangan remaja sekarang dan setiap kali diiklankan tawaran ke KPLI, borang permohonan laku bagaikan pisang goreng. Hehehe...bertuahnya guru sekarang ni. Laughing


_________________
Atagak Boros Atagak Kalansanan
View user profile

10 Re: Pendidikan Sekolah Rendah on Tue Jun 17, 2008 8:26 pm

bighorn1


New NR Members
New NR Members
hai, nampak spt saya ketinggalan cerita kamu di sini. tq Jasmine kerana mempromosikan forum http://maribelajar.forumotion.com/index.htm di laman Bestari ini.

Mgkin boleh dikatakan kerjaya guru sekarang agak baik berbandind dulu. Bgmanapun, sbg makluman shj, pd saya kerjaya guru sekarang agak 'terpesong' sedikit memandangkan banyak kerja2 yg dilakukan tdk ada kaitan dgn kurikulum. Jd, banyak masa yg digunakan utk melaksanakan kerja2 tersebut berbanding dng aktvt mengajar dlm kelas. Cuba tanya kawan2 guru yg lain.

Satu lg, dulu mgkin guru boleh dikatakan kerja separuh hari shj dan mgkin betul juga agak relax. Bgmanapun, sekarang ini tdk lg. Masa pulang tdk tentu, itupun terpaksa pulang kerana penat dan otak terasa berat. Malah, kerap kali kerja2 terpaksa dibawa pulang ke rumah utk disiapkan.

hehe... itu idea saya sjlah... mcm serius pula saya ni...

View user profile http://maribelajar.forumotion.com/index.htm

11 Re: Pendidikan Sekolah Rendah on Fri Jun 20, 2008 2:28 am

Borneo


NunukRagang Moderators
NunukRagang Moderators
Betul tu bighorn. Terdapat guru yg mebuat kerja sampingan almaklumlah kan zaman inflasi sekarang ni semuanya mahal dan itulah sahaja cara guru nak cover yg berat-berat tu. Terdapat juga mereka yg buat kelas tution untuk mendapatkan kelebihan pendapatan. Selagi kerja ni tak menjejaskan prestasi kerja guru, harap guru dapat bertugas dgn cemerlang.

Terdapat seorang kawan saya yg katanya ramai guru-guru di luar bandar yg membuat kerja sampingan iaitu mengusahakan ladang kelapa sawit memandangkan harga setan kelapa sawit sekarang ini pun mahal. Ini pun satu usaha yg bagus asalkan tidak menjejaskan prestasi guru di sekolah.


_________________
Atagak Boros Atagak Kalansanan
View user profile

12 Re: Pendidikan Sekolah Rendah on Fri Jun 20, 2008 7:26 pm

bighorn1


New NR Members
New NR Members
sebenarnya, saya pun jika ada peluang, saya pun teringin juga mengusahakan kebun kelapa sawit. Bayangkan sekarang ini, 1 tan kelapa sawit kira2 rm700, katalah ada 10ekar, katalah 1 ekar 1 tan, bayangkan berapa sdh pendptan... saya fikir, jika mengusahakan kebun, prestasi seseorang guru tdk akan terganggu, lainlah kalau buat bisnes lain... lgpun dgn segala2 kenaikan sekarang ini, kita perlu mencari pendptn lain...

View user profile http://maribelajar.forumotion.com/index.htm

13 Re: Pendidikan Sekolah Rendah on Sat Jun 21, 2008 1:07 pm

Borneo


NunukRagang Moderators
NunukRagang Moderators
Kita mempunyai pandangan yg sama mengenai perkara ini bighorn. Memang dlm etika JPA, adalah tidak salah jika kakitangan melakukan kerja sampingan dgn syarat tdk menjejaskan prestasi kerja mereka. Ada juga beberapa profesion sampingan yg diperbolehkan oleh JPA untuk dilakukan oleh kakitangan ini. Betulke setan kelapa sawit mencapai rm700? Baru-baru ini saya dapat maklumat di L Datu harga setan lbh kurang rm300.


_________________
Atagak Boros Atagak Kalansanan
View user profile

14 Re: Pendidikan Sekolah Rendah on Sun Jun 22, 2008 8:25 am

bighorn1


New NR Members
New NR Members
rm300 satu tan tu tdk betul, harga sekarang rm600 lebih 1 tan... lumayan... kwn saya sebulan senang2 rm10,000... ccm kereta tiada masalah... bayar double lg tiap bulan... setiap hari senyum sj kerana senang hati, so prestasi kerja pun meningkat juga...

View user profile http://maribelajar.forumotion.com/index.htm

15 Re: Pendidikan Sekolah Rendah on Mon Jun 23, 2008 1:16 am

Borneo


NunukRagang Moderators
NunukRagang Moderators
Memang betul ke se tan rm600 bighorn? Pastike? Wah, kalau betul,
lumayanlah perusahaan ini dan memang bertuahlah mereka yg tinggal di
luar bandar dan mempunyai tanah untuk ditanam dengan kelapa sawit.
Cuma, saya ada berbual dgn beberapa kawan-kawan dan mereka mengeluh ada
memiliki tanah tetapi belum bersambung dgn jalanraya dan jika
mengusahakan tanaman ini, belum tentu dapat mengeluarkan hasil tanaman
kerana tidak mempunyai kemudahan jalanraya. Satu lagi, terdapat kilang
atau pembeli yg beli dgn murah se tan kelapa sawit ini kerana mereka
inilah satu-satunya pembeli di kawasan tersebut. Satu contoh yg nyata
ialah kilang kelapa sawit di Lumadan, Beaufort tu. Pengusaha tidak
mempunyai pilihan selain menerima sahaja harga belian yg ditawarkan
oleh pembeli sulung tersebut. Sedih kan?


_________________
Atagak Boros Atagak Kalansanan
View user profile

16 Re: Pendidikan Sekolah Rendah on Thu Jul 31, 2008 2:16 am

sogokualalumpur


New NR Members
New NR Members
Ya, memang betul tu Borneo. Harga kelapa sekarang memang dalam lingkungan begitu. Lumayan kan? Berbanding dgn beberapa tahun lalau, harga jualan kelapa sawit sangat lumayan dan bolehlah survive.

View user profile

17 Re: Pendidikan Sekolah Rendah Today at 4:00 pm

Sponsored content


View previous topic View next topic Back to top  Message [Page 1 of 1]

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum